Tabela 1. Zmodyfikowane zestawienie odruchów ustno-twarzowych wg Flehmiga 1971, s.125
Odruch | Sposób wykonania odruchu | Odpowiedź poprawna | Okres fizjologicznego występowania | Objaw patologiczny | |
Odruch Babkina | Dziecko ułożone na plecach – ucisk w dłonie | Otwarcie ust | do 4 tyg. | Po 6 tyg. | |
Odruch otwierania ust |
Zbliżanie piersi lub butelki do ust | Otwiera usta do | Od urodzenia do 4 m.ż. |
||
Odruch ssania | Włożenie małego palca do ust dziecka lub drażnienie okolic ust |
Wywołane są ruchy ssania | Od 3 m.ż płodowego rozpoczynają się ruchy ssące |
Brak ssania | |
Odruch połykania | Dotknięcie podniebienia twardego | Połykanie: – napięcie ust – nacisk języka ku przodowi |
Od urodzenia | ||
Odruch szukania (z warg i kącików ust) |
Drażnienie (dotyk) kątów ust, środka górnej i dolnej wargi oraz rowka nad górną wargą | Obrót głowy w kierunku bodźca | Do 3 m.ż. | Po 6 m.ż. | |
Odruch zwracania | Silne podrażnienie tylnej części języka | Odchylenie głowy ku tyłowi, rozszerzenie szczęk, m języka i gardła kurczą się | Od urodzenia | Brak reakcji | |
Odruch kąsania | Dotykanie palcem dziąseł od przodu | Zaciśnięcie szczęk i trwanie do ustania bodźca | Od urodzenia do 4 m. ż. czasem 7 m. .ż. | Zanika przy pojawieniu się odruch żucia | |
Odruch żucia | Dotykanie dziąseł w okolicy z. trzonowych | Ruchy żujące | Od 4 m. ż. (7 m. ż.) | Brak reakcji | |
Odruch żuchwowy | Palcem wskazującym odciągamy brodę, drugim uderzamy w palec odciagajacy | Żuchwa podnosi się wskutek podciągania mięśni żwaczy | Od urodzenia i zmniejsza się | Brak reakcji | |
Odruch akustyczno- twarzowy |
Klaskanie w pobliżu uszu | Odruchowe mruganie | Od 10 dni do końca życia | Brak reakcji słuchowej po 3 m.ż. | |
Odruch optyczno- twarzowy |
Nagłe zbliżenie dłoni w kierunku otwartych oczu | Odruchowe mruganie | Od 3 m. ż. do końca życia | Brak reakcji po 5 m.ż. |
|
Rys. 1. Integracja kompleksu ustno – twarzowego z motoryką całego ciała (schemat Brodiego zmodyfikowany przez R. Castillo Moralesa 1998, s. 24)
Poza stymulacją punktów czuciowo-ruchowych na twarzy, wykorzystuje się kontrolę żuchwy, celem domknięcia jamy ustnej, cofnięcia języka i zredukowania ślinienia, co w konsekwencji poprawia jakość artykulacji.
Kolejny rysunek numer 3 przedstawia manipulacje manualne poprawiające kontrolę żuchwy.
Rys. 3. Kontrola żuchwy
a) Kontrolowanie żuchwy osiąga się za pomocą trzech palców – kciuka, palca wskazującego i środkowego. Kontrola szczęki jest stosowana wtedy, gdy dziecko znajduje się po twej prawej stronie, a twoje ramię obejmuje podstawę jego głowy:
- kciuk spoczywa na stawie skroniowo-żuchwowym. palec wskazujący pomiędzy podbródkiem a dolną wargą, palec środkowy zaś, pod podbródkiem, wywiera stały i silny nacisk
b) Kontrola żuchwy stosowana od przodu: kciuk umieszczony pomiędzy podbródkiem a dolną wargą, palec wskazujący na stawie skroniowo-żuchwowym, palec środkowy przyłożony mocno tuż za podbródkiem
c) Kontrola żuchwy stosowana od przodu: palec środkowy i wskazujący jest umieszczony w rozwarciu na krawędziach żuchwy, wywierając stały nacisk w kierunku stawu skroniowo-żuchwowego.
Integralną częścią terapii ustno twarzowej terapii regulacyjnej jest leczenie czynnościowe płytką stymulacyjną, którą wprowadza się już w pierwszym roku życia dziecka. Aparat utrzymuje się u pacjentów bezzębnych na zasadzie przyssania, natomiast u starszych pacjentów wykonuje się różne ruchome stymulatory w postaci klamer tj. ruchome elementy metalowe lub akrylanowe, (Carlstedt i inni 2001, s. 63-68). Zazwyczaj pacjenci szybko przyzwyczajają się do aparatu i dobrze go tolerują. Aparaty stosuje się w celu prowokowania rozmaitych ruchów języka i regulacji napięcia mięśni okrężnych warg, co w efekcie wyzwala prawidłowy odruch ssania, połykania i prawidłowe ułożenie języka. W razie niepożądanych reakcji, takich jak nasilone wysuwanie języka, odstawiamy lub zmieniamy aparat. Stymulowanie obszaru ustno-twarzowego jest najefektywniejsze w pierwszych miesiącach życia, a stosowanie aparatów należałoby wprowadzać po trzecim miesiącu życia. Decyzję o stosowaniu aparacików podejmuje lekarz pediatra z logopedami i ortodontami szczękowymi. Wprowadzenie terapii ustno twarzowej terapii regulacyjnej w pierwszym roku życia pozwala zaoszczędzić dziecku i jego rodzicom wieloletnich ćwiczeń logopedycznych, często mało skutecznych w okresie w pełni utrwalonych nieprawidłowości. Z punktu widzenia skuteczności rehabilitacji dużego znaczenia nabiera okres wczesnego dzieciństwa (od 0 do 3 r. ż.) i to z dwóch powodów: pierwszym jest znaczna plastyczność tkanki mózgowej, drugim fazowość rozwoju sensorycznego, czyli istnienie tzw. krytycznych okresów rozwoju, podczas których rehabilitacja pozwala na najdalej idącą kompensację deficytów i dysfunkcji, przy najmniejszym wysiłku” (Obuchowska,1999, s. 46). Zasadniczo za pomocą ustno twarzowej terapii regulacyjnej mogą być leczone wszystkie neuromotoryczne zaburzenia strefy ustno twarzowej, które związane są z trudnościami oddychania, połykania, ssania, żucia i mowy. Logopeda, planujący pracować powyższą metodą z dziećmi, u których stwierdzono uszkodzenie centralnego układu nerwowego, powinien mieć odpowiednie przeszkolenie i kierować się wskazaniami od lekarza neurologa prowadzącego danego pacjenta.
Streszczenie
Koncepcja Rodolfo Castillo Moralesa jest całościową neurofizjologiczną metodą leczniczą stosowaną przy sensomotorycznych i neurofizjologicznych zaburzeniach w obszarze całego ciała ze szczególnym uwzględnieniem twarzy i jamy ustnej. Celem metody jest normalizowanie nieprawidłowego napięcia mięśniowego poprzez odpowiednie zabiegi manipulacyjne, co w efekcie reguluje nieprawidłowe oddychanie, połykanie, ssanie, żucie i artykulację. Najkorzystniejszym okresem dla ustno twarzowej terapii są pierwsze miesiące życia dziecka.
Piśmiennictwo
- Ayres J. (1991), The Sensory Integration and the child. Western Psychologocal Services, Los Angeles
- Brodie A. G., (1962): The relation ofglosso- pharyngeal complex to orthodontic therapy growth aspects. Presented to the American Association of Orthodontists, Los Angeles
- Castillo Morales R. (1991), Die Orofaziale Regulationstherapie, Pflaum Verlag, Munchen
- Castillo Morales R. (1998), Die Orofaziale Regulationstherapie, Auflage 2, Pflaum Verlag, Munchen, s.55-67
- Dolecki M. (2003), Ortodoncja dla stomatologów ogólnych, /w/ : As Stomatologii, Wyd. As Media, Rok I nr 1 wrzesień- październik 2003
- Flehmig I. (1971), Statisch – motorische Entwicklung des Sauglinges und Kleinkindes, /w/: red. H.Opitz, F. Schmid, Handbuch der Kinderheilkunde,Bd.1/1 S. 125-144, Springer, Berlin- Heidelberg- New York 1971
- Geschwend von Gino (1991), Die neurophysiologischen Grundalgen der Rehabilitation. Hansisches Verlags-Kontor. Lübeck, 108
- Limbrock J., (1988), Mundtherapie fur behinderte Kinder. Vorstellung der Konzepte nach Bobath und Castillo Morales. Fruhforderung interdisziplinar, 5.Jg., 168-182, Munchen
- Obuchowska I., (1999), O procesie wyboru metod rehabilitacyjnych. W Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku. Materiały z obrad XVI sekcji III Zjazdu Pedagogicznego w Poznaniu (21-23 września 1998) pod redakcją Jana Pańczyka i Władysława Dykcika, Poznań.7
- Spionek H. (1995), Zaburzenia psychoruchowego dziecka, Wyd.3, PWN, Warszawa